Płatności będą dokonywane na zasadzie refundacji poniesionych wydatków. Po poniesieniu wydatków, Projektodawca nie częściej niż raz w miesiącu składa do Instytucji Wdrażającej wniosek o refundację, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do umowy. Do wniosku o refundację, projektodawca załącza potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione kopie faktur/innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej potwierdzających poniesienie wydatków oraz kopie wyciągów bankowych potwierdzających dokonanie płatności. Instytucja Wdrażająca przeprowadza weryfikację oraz poświadczenie przekazanego przez Projektodawcę wniosku. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, błędu lub braku w złożonym wniosku, Instytucja Wdrażająca zwraca się do wnioskodawcy o uzupełnienie, skorygowanie wniosku lub złożenie odpowiednich wyjaśnień, wyznaczając termin na dokonanie tych czynności. Do czasu złożenia przez wnioskodawcę skorygowanego, uzupełnionego wniosku lub wyjaśnień, płatności na jego rzecz zostają wstrzymane. Po poświadczeniu prawidłowości i faktyczności oraz kwalifikowalności wydatków, Instytucja Wdrażająca przekazuje środki na rachunek wnioskodawcy w terminie 60 dni od dnia złożenia poprawnego i kompletnego wniosku.
Jakie powinno być pochodzenie sprzętu i urządzeń wykorzystywanych w projektach?
W ramach projektów współfinansowanych z EFRR mogą być wykorzystywane urządzenia i sprzęt produkowany i zakupiony zarówno w krajach Unii Europejskiej , jak i w krajach spoza Unii. Ważne jest, aby zakupiony sprzęt posiadał właściwości i cechy niezbędne dla wdrażania i realizacji projektu a także spełniał normy unijne krajowe.
Po jakim kursie należy przeliczać wartość projektu w ramach Działania 3.4 ZPORR?
Podstawę przeliczenia wartości projektu w ramach ZPORR stanowi tabela NBP kursów średnich walut obcych określonych w § 2 pkt 3 i § 3 uchwały nr 51/2002 Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 23 września 2002 r. w sprawie sposobu wyliczania i ogłaszania bieżących kursów walut obcych (Dz. Urz. NBP Nr 14, poz. 39 i Nr 20, poz. 51) według stanu na dzień 16 kwietnia 2004 r. tj. dzień zaakceptowania Uzupełnienia ZPORR przez Komitet Monitorujący. Kurs ten wynosi 4,7894 zł.
Jeśli beneficjent zawiesi działalność gospodarczą po pobraniu dotacji, czy będzie musiał ją zwrócić? Jeśli w ramach dotacji zakupił sprzęt, to czy musi zwrócić kwotę dotacji czy też równowartość wartości sprzętu, który się już częściowo zamortyzował?
Beneficjent zobowiązany jest na podstawie prawodawstwa krajowego i wspólnotowego do zachowania trwałości projektu przed upływem 5 - lat od zakończenia jego realizacji. Jednakże możliwe jest sprzedanie lub oddanie całkowicie zamortyzowanego środku trwałego, który był użytkowany w projekcie i został na jego potrzeby zakupiony ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pod warunkiem zastąpienia go innym środkiem trwałym posiadającym takie same lub lepsze parametry techniczne, niezbędne dla wdrażania i realizacji projektu, niż poprzednio używany.
Czy zatrudnienie w przedsiębiorstwach należy przedstawić podając liczbę etatów czy pracowników tzn. uwzględniać osoby zatrudnione na niepełne etaty, umowy zlecenia, oraz umowy o dzieło?
Liczba zatrudnionych osób odpowiada liczbie pracowników zatrudnionych na pełnych etatach w ciągu całego roku obrotowego wraz z liczbą pracowników zatrudnionych na niepełnych etatach oraz liczbą pracowników sezonowych, które są ułamkowymi częściami jednostek roboczych (pełnych etatów). Praktykanci lub studenci odbywający szkolenie zawodowe na podstawie umowy o praktyce lub szkoleniu zawodowym nie wchodzą w skład personelu. Okres trwania urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego nie jest wliczany.
Czy zabezpieczenie wykonania umowy składa się na okres wyłącznie jej realizowania, czy też jeszcze na 5 lat po jej zakończeniu, czyli na okres, w którym Wnioskodawca deklaruje utrzymanie celów realizowanego przedsięwzięcia?
Wedle zapisów umowy o dofinansowanie Beneficjent składa zabezpieczenie ww. umowy na okres pięciu lat od daty jej podpisania.
Za jakie braki formalne wniosek może być odrzucony w pierwszej kolejności (bez wzywania do uzupełnienia)?
Nie ma numeratywnej listy, na podstawie której Instytucja Wdrażająca natychmiastowo odrzuca wniosek. Dzieje się tak w przypadku, gdy np. cel projektu nie jest zgodny z zasadami działania 3.4, bądź też Beneficjent nie kwalifikuje się do uzyskania wsparcia z ww. działania. Za uchybienia formalne Beneficjentowi przysługuje możliwość jednorazowego uzupełnienia wniosku.
Czy jest wymagane oświadczenie o kwalifikowalności VAT?
Tak, jest wymagane. Mimo, że nie jest załącznikiem do wniosku aplikacyjnego przedstawionym w Generatorze Wniosków, Beneficjent zgodnie z Wytycznymi Ministra Gospodarki i Pracy i na polecenie Instytucji Wdrażającej jest zobowiązany do złożenia ww. oświadczenia, którego wzór zamieszczony jest na stronie internetowej.
Czy wnioskodawcą do działania 3.4 może być radca prawny, adwokat lub lekarz w oparciu o wpis do "organizacji lub stowarzyszeń branżowych" i jak to się ma do sytuacji prawnej wprowadzonej ustawą z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej?
Przepisy przejściowe do ustawy stwierdzają iż przedsiębiorcy, którzy nie mieli dotąd obowiązku uzyskiwania wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej są obowiązani w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, złożyć odpowiedni wniosek o uzyskanie takiego wpisu. Z uwagi na powyższe należy domniemywać, iż w okresie pierwszych 6 miesięcy obowiązywania ustawy wpis do EDG nie będzie konieczny z punktu widzenia możliwości podjęcia działalności gospodarczej przez lekarzy, radców prawnych czy też adwokatów. Radcowie prawni i adwokaci do czasu uzyskania wpisu do EDG będą posiadać zaś jedynie wpis na listę radców prawnych bądź adwokatów. Jako, że Uzupełnienie ZPORR jasno określa warunek dostępu przedsiębiorców - „dzień uzyskania wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej lub wpisu do rejestru przedsiębiorców" - nie ma możliwości uznania rejestracji w „organizacjach lub stowarzyszeniach branżowych" jako przesłanki do możliwości uzyskania dofinansowania z działania 3.4.
W zakresie dotyczącym możliwości zakupu środków transportu drogowego, w jaki sposób Beneficjent ma zagwarantować (udowodnić), iż nabyty środek transportu będzie służył wyłącznie celom realizacji projektu?
Sposób udowodnienia, iż nabyty środek transportu będzie służył wyłącznie celom projektu określonym w chwili zakupu jak i na terenie objętym wsparciem (cały kraj), leży po stronie Beneficjenta. Powinien on złożyć pisemne zapewnienie, że przestrzega powyższych warunków, pod kontrolą instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie programu. W razie niedotrzymania ww. zobowiązań, zostaje zobligowany do zwrotu otrzymanej dotacji. Przykłady gwarancji: porównanie zestawienia czasu używalności pojazdu ze stanem licznika pojazdu, oznakowanie pojazdu (widoczna informacja do czego pojazd jest wykorzystywany).
Jeśli firma funkcjonuje w postaci spółki cywilnej od 2 lat, jednakże wspólnicy prowadzą działalności gospodarcze odpowiednio od lat 2 i 5, czy mogą być beneficjentami działania 3.4 - Mikroprzedsiębiorstwa?
W ramach działania 3.4 ZPORR decyduje data wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wszystkich wspólników spółki cywilnej i okres ten nie może przekroczyć każdorazowo 36 miesięcy. Data zawarcia Umowy-Spółki Cywilnej nie jest decydująca - de facto musi się ona mieścić również w przeciągu ostatnich 36 miesięcy.
Czy w ramach pozyskanej dotacji inwestycyjnej na wytworzenie środków trwałych związanych z realizacją projektu, takich jak budynki, ich wyposażenie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, można prowadzić remonty w nabytych pomieszczeniach?
Tak, można prowadzić remonty w nabytych pomieszczeniach, pod warunkiem że nierozerwalnie związane są ze współfinansowaną przez EFRR inwestycją, a tym samym, poprzez bezpośredni związek z projektem, wydatki na remonty są zasadne i niezbędne do jego realizacji.