Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, czas potrzebny na wdrożenie zaplanowanych działań zgodnie z diagnozą potrzeb firmy to 3 do 4 miesięcy. W ramach Instrumentu Szybkiego Reagowania zorganizowano i przeprowadzono łącznie ok. 43 tys. godzin doradztwa - w tym ponad 20 tys. godzin poświęcono na analizę i opracowanie Planów Rozwoju na potrzeby każdego przedsiębiorstwa oraz 23 tys. godzin na doradztwo indywidualne dla przedsiębiorcy i pracowników. Kolejne 11,5 tys. godzin to usługi szkoleniowe, które zostały ujęte w 1050 edycjach.
W każdym przedsiębiorstwie po zakończeniu planowych wdrożeń przeprowadzono kilkustopniowe badania ewaluacyjne, by sprawdzić zarówno użyteczność Planu Rozwoju opracowanego wg. indywidualnych potrzeb firmy, jak i poziom zrealizowanych usług doradczych i szkoleniowych.
- Obserwuję pozytywny wpływ programu ISR na poprawę kondycji firmy. Dzięki współpracy z doradcami w ramach ISR, udało się wesprzeć opracowanie głównych kierunków działań biznesowych firmy na najbliższe pięć lat. Uzyskaliśmy cenną wiedzę na temat możliwości poprawy elementów w zakresie obsługi pacjenta, metod controllingowych, a także danych dotyczących rynku usług zdrowotnych w kraju i w regionie - stwierdza Leszek Słaboń, wiceprezes Zarządu zespołu przychodni Elvita Jaworzno III.
Wyniki przeprowadzonych badań wśród uczestników szkoleń i sesji doradczych w ramach programu ISR są pozytywne:
- 81% przełożonych uważa, że ich podwładni nabyli w toku szkoleń nowe kompetencje przydatne bezpośrednio w miejscu pracy;
- blisko 90% pracodawców odnotowuje poprawę jakości wykonywanych obowiązków przez swoich pracowników oraz znaczącą wzrost efektywności ich pracy;
- ponad 90% pracowników korzystających z usług doradczo-szkoleniowych wysoko ocenia ich poziom merytoryczny;
- 88% pracowników uważa zdobytą w ramach usług ISR wiedzę za przydatną w pracy zawodowej.
Równolegle przeprowadzono monitoring sytuacji finansowej, by zaobserwować dynamikę zmian w uczestniczących firmach. Efekty udzielonej pomocy oceniają sami przedsiębiorcy.
- Założony w Planie Rozwoju wzrost sprzedaży został osiągnięty. Porównując rok 2012 i 2013, nasza firma zwiększyła sprzedaż ogółem o 5,26% - mówi Tomasz Kaniewski, pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Zarządzania Jakością w Hal Sp. z o.o.
Z kolei Genowefa Wójcik z firmy KOS Elektro System Sp. z o. o. potwierdza, że porównując wyniki w roku 2012 i 2013, przyrost obrotu z transakcji B2B poprzez internetowe kanały dystrybucji wyniósł 28%, a liczba odbiorców wzrosła o 34%.
Realizację założeń Planu Rozwoju, dotyczących produkcji i zapasów, obrazuje niższy jednostkowy koszt produkcji stolarki otworowej odnotowany w 2013 r. w stosunku do 2012 r. oraz skrócony okres rotacji zapasów - podkreśla Renata Grzeszczyk, reprezentująca zarząd Zakładu Tworzyw Sztucznych Metalplast-Kalisz Sp. z o.o. - Poprawiliśmy również terminowość zamówień i dostaw.
Instrument Szybkiego Reagowania to kolejne przedsięwzięcie PARP, które skutecznie wspiera poprawę kondycji polskiej przedsiębiorczości.